torsdag 9 juni 2011

Bokfreak frågar

Här är en liten intervju som fina sajten bokfreak.se gjorde med mig tidigare i år.

 Bokfreak frågar: Hanna Jedvik


För någon dag sedan skrev jag om Hanna Jedviks bok Snart är jag borta här Jag blev nyfiken på Hanna och skickade genast mina frågor till henneJag fick snabba svar, så här har ni dem...
Hur fick du idén till Snart är jag borta?
Dels hade jag två viktiga historier som jag ville berätta. Maja och Lina fanns i mitt huvud och ville att jag skulle berätta om deras liv så jag började skriva om båda två parallellt utan att veta att de kände varandra. I början trodde jag att det var två olika berättelser. Men allt eftersom jag skrev märkte jag att de var kompisar och att deras liv var tätt sammanflätade. Dessutom ville jag skriva en bok som jag själv hade velat läsa som ung och som hade referenser som jag själv kände till och berättade om den världen som jag levde i.
Om du fick sammanfatta boken med tre ord, vilka skulle det vara?
Kärlek. Sorg. Längtan.
För vem passar boken extra bra, tycker du?
För alla som är unga och för alla som någon gång varit unga. Men de som älskar musik,  och som längtar bort kanske känner igen sig extra mycket.
Vad skulle du vilja att dina läsare sa om Snart är jag borta?
Att jag skriver precis som det är. Det är det finaste omdömet man kan få och som jag faktiskt har fått dessutom.
Vad gör du nu? Skriver du kanske på en ny bok?
Jag har börjat skriva på en ny bok men är långt ifrån färdig. Men förhoppningsvis blir det något som andra kan få läsa i en inte alltför avlägsen framtid.
Vilken är din favoritlåt? (jag tänker på alla låttexter som finns med i boken, du måste lyssna en del)
Oj vad svårt. Jag har väldigt många olika favoritlåtar. Det finns nästan en låt för varje tillfälle i livet. Just nu kan jag inte sluta lyssna på Säkert! - Får jag. Hennes texter och hennes förmåga att smälta samman text och musik är helt ofattbar. Men annars får jag väl svara I'll be gone med Broder Daniel eftersom den heter nästan samma sak som Snart är jag borta.
Här kan du lyssna på Snart är jag borta - soundtracket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar