Deckarduon
Roslund och Hellström är tillbaka, nu med en thriller som tar oss rakt in i
colombianska djungeln. Drivet ligger i
berättelsen snarare än prosan, som är rak, enkel och utan krusiduller. Och den
globala problematiken ligger där och bubblar under ytan, skriver Hanna Jedvik
som läst författarparet Roslund och Hellströms senaste kriminalroman. (GP 1
juni)
Kriminalroman
Anders Roslund Börge Hellström
Tre minuter
Piratförlaget
Anders Roslund Börge Hellström
Tre minuter
Piratförlaget
Roslund och Hellström har
plöjt upp en egen fåra i genren för svenska kriminalromaner. En genre som ju
ändå får anses vara ganska omfattande vid det här laget. Med sina nogsamt
researchade berättelser om den undre världen och enträget, engagerat polisärt
arbete har Anders Roslund och Börge Hellström hittat sin egen väg i den svenska
kriminallitteraturen. Kombinationen av Roslunds journalistbakgrund och
Hellströms ingångar och erfarenheter i den kriminella världen blir som man
säger ”a match made in heaven” i brist på bra svenska motsvariga uttryck.
Nu är duon tillbaka med
den andra romanen om superbrottslingen och infiltratören Piet Hoffman, som likt
en kackerlacka lyckas överleva sig själv gång på gång, med en finess som torde
göra såväl Rolling Stones-gitarristen Keith Richards som rockpiraten Jack
Sparrow bleka av avund. Det är nu sju år sedan den senaste, och internationellt
framgångsrika Tre sekunder, kom.
I den senaste romanen, Tre
minuter, tar författarna med sig Piet Hoffman djupt in i colombianska djungeln.
Till kriminaliteten och droghandelns mörka pumpande hjärta, där kokainfabrikerna
arbetar för högtryck och med floddeltat som det blodsystem genom vilket såväl
gerillamedlemmar som nytillverkat kokain flödar. Kokainet som sedan blandas upp
oräkneliga gånger innan det landar i fickorna på langarna – och i näsorna på
klubbfolket runt Stureplan eller Avenyn. Allt medan drogen pulserar och göder
den globala kriminella brottsligheten.
Ett ekosystem som Roslund och Hellström givetvis är högst medvetna om när de förlägger handlingen av Tre minuter till drogkartellernas centrum där Piet Hoffman lever ett farligt liv, redan dödförklarad av svenska myndigheter och där minsta tvivel om lojalitet leder till en omedelbar död. Skulle han vända åter till hemlandet väntar livstidsstraff och en synnerligen grav hotbild i svenska fängelser. Som i ett vakuum bor han med sin familj i stadsdelen Cali i kokainets huvudstad Medellin i Colombia, med men uppdraget att agera infiltratör inom PRC-Gerillian åt amerikanska polismyndigheter.
Med ett par undantag känner
ingen till hans existens, som innebär en ständig balansgång mellan liv och död.
Hans tillvaro ställs på sin spets då talmannen Timothy D Crouse, från den
amerikanska politikens mittpunkt, kidnappas och torteras av PRC-gerillan, då de
ser talman Crouse och hans ”Final war on drugs” som sin största fiende. Här når
även Piet Hoffmans tillvaro vägs ände när han blir en av de efterlysta i
samband med kidnappningen, samtidigt som hans lojalitet ifrågasätts även av den
brottsliga sidan. Med dubbla dödsdomar hängande över sig går hans enda väg till
liv genom det självpåtagna uppdraget att frita den amerikanske talmannen.
Intrigen i Tre minuter letar
sin väg ända upp till det absoluta toppskiktet inom USA:s maktelit och en
avgörande del av handlingen utspelar sig innanför Vita husets väggar och dess
”Situation room” under markplan. Ett genialt grepp av en svensk deckarduo. Inte
bara för att de på allvar skildrar gerillans och drogkartellernas makt och
inflytande i den svenska polisens vardag, utan för att Roslund och Hellström på
detta sätt ger sig möjligheten att förlägga handlingen på flera plan och i
miljöer, långt bortom Plattans pundare och kaffe-automaten i polishusets
korridor. Här får även kriminalkommissarie Ewert Grens ge sig ut på en resa för
att möta Piet Hoffman igen.
Rent berättartekniskt får
romanen tack vare detta en rejäl skjuts. Dessutom gör de det svårt att blunda
för att den absoluta merparten av skottlossningarna och gängkrigen på våra
gator är sprungen ur droghandeln.
Huruvida det här är ett krig som myndigheterna överhuvudtaget kan vinna har stötts och blötts i debatten den senaste tiden. Oavsett om man läser om Alice Goffmans fältstudier i "Jagade", om livet för unga svarta män längst ner i droghandelns kedja, Magnus Lintons bok "Knark – en smutsig historia" eller Johann Haris "Att tysta skriket" är slutsatsen att kriget mot droger varken hjälper missbrukarna eller mot droghandeln. Så vem hjälper det? Allt detta får självfallet inte plats på 563 sidor i Roslund och Hellströms kriminalroman men den globala problematiken ligger där och bubblar under ytan.
Historien är onekligen
skriven med spänningen som främsta motor. Drivet ligger i berättelsen
snarare än i prosan, som är rak, enkel och utan krusiduller. Även om man
egentligen vet från början ganska exakt hur det ska sluta. Med det sagt får man
väl säga att det är den nagelbitande, initierade och upplysande skildringen av
vägen mot slutet som är det mest intressanta i Tre minuter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar