"Vad gör våra namn med oss? Varför är det så få Ronny som blir professorer och så många av dem som byter stavning till Ronnie? Idag börjar Kultursidans nya serie om namn. Först ut är Hanna Jedvik som hellre ville heta Rosa." (Text publicerad på Göteborgs-Postens kultursida 7 augusti, ej min ingress)
När tolvåriga Simone i Ulf Starks ungdomsroman Dårfinkar och
dönickar flyttar och byter skola faller det sig så att läraren
välkomnar den nya pojken Simon till klassen. Simone kommer sig aldrig för att
rätta läraren angående den bortfallna bokstaven i slutet på namnet. Istället
axlar hon rollen som Simon inför alla i den nya skolan. En tidigare okänd värld
öppnar sig när Simone träder in i identiteten som kille. Förvecklingar uppstår
och dramat bygger så klart på hur och när hemligheten ska avslöjas.
En annan ungdomsförfattare som har experimenterat med könsidentitet och
utforskandet av att just ta klivet över gränsen är Jessica Schiefauer i sin
numera filmatiserade, tillika Augustbelönade, roman Pojkarna. Det
som skiljer romanerna åt är att i Schiefauers berättelse dricker flickorna en
nektar för att förvandlas. I Dårfinkar och dönickar räcker det
med bortsprunget e. Ett e som förvandlar namnet och därmed hela identiteten hos
huvudpersonen Simone. Trots att Ulf Starks roman bygger på just missförståndet
som knuffar över Simone till killarnas sida blir det i Dårfinkar och
dönickar tydligt att identiteten är så fast sammanflätad med könsidentitet
att det knappt ens idag går att skilja dem åt. Därmed synliggörs också att
identiteten sitter i namnet. Så länge vi har könskodade namn.
Förhållandet mellan namn och identitet undersökte även Backa Teater i
föreställningen Namn av Malin Holgersson. Där gavs utrymme för
barns tankar om namn. Sitt eget, andras och själva företeelsen. Själv
drömde jag om prinsessnamnet Rosa som barn. Hanna var bara SÅ tråkigt. Mitt mellannamn Klara då? Ännu värre. Det lät
ju som en ko. Hanna var dessutom oerhört ovanligt där jag växte upp på
1980-talet Karlstad. Däremot kryllar det i dessa dagar av Hannor på landets
alla redaktioner och på min vänlista på Facebook räknar jag till inte mindre än
sex stycken Hanna, samtliga är journalister. Plus ytterligare en som heter
Hanna med H i slutet. Med mig inräknat och ett par kollegor utanför just
detta sociala nätverk blir vi ännu fler Hannor i journalistsvängen. Det säger
något om vår bakgrund och identitet.
Även om mycket vatten har runnit under broarna sedan Dårfinkar och
Dönickar kom för drygt trettio år sedan är det svårt att bortse från det
faktum att vi människor påbörjar formandet av våra egna barn redan vid själva
namngivningen. Etnologen Charlotte Hagström har i ett forskningsprojekt
undersökt sambandet mellan namn och identitet, vilket mynnande ut i boken Man
är vad man heter – namn och identitet (Carlssons förlag 2006). I den blir
det tydligt hur tätt sammankopplade identitet och namn är. Kanske blir vi rent
av vår identitet utifrån det namn vi en gång har givits. ”Det är inte
omöjligt att jag fått ett annorlunda liv om jag hetat Gull-Britt”, som
Karin i boken säger.
Dock är det inte fullt så enkelt. Namnet kopplas redan från början ihop med
klass, bakgrund och förädlarnas livsstil och prioriteringar. Att Karin
skulle ha fått heta Gull-Britt är alltså osannolikt. En genomgång som Expressen
gjorde 2001 visade att de mest populära namnen på barn bland låginkomsttagare,
alltså hushåll som tjänade mindre än 115 000 kronor om året, var Kevin,
Mohammed, Alexander, Sara, Felicia och Julia. Medan de barn som var födda in i
en familj där föräldrarna har årsinkomst över 615 000 hette Erik, Carl, Gustav,
Hanna, Klara och Emma. Vi minns kanske alla någon Ronny, Conny eller Sonny från
uppväxten. Sällan förväntades de avsluta sina karriärer som professorer. Där
utgör Ronny Ambjörnsson, professor i idéhistoria, ett undantag vad det verkar.
Många är vi som också skrattade åt arbetarklassmorsan, i folkmun inte
sällan kallat white trash, Tabita i humorserien Mia och Klara, där
hon mellan vändorna med tatueringsnålen och sänghalmen ropar på sina barn Kevin
och Kassandra. Inga namn som förekommer i överklassen direkt. Speciellt inte i
familjer med adligt påbrå. Eller tror ni att Prins Carl-Philips kommande barn kommer
att heta Kermith? Ett namn som inte var helt ovanligt i Säffle där jag bodde
ett par år i min barndom. Och vi minns alla hovexperten Herman Lindqvist
fnysning om hur Estelle lät mer som en nattklubbsdrottning än en kronprinsessa.
Trots namnets adliga anor.
Nej, namn är inte neutrala i Sverige. Snarare utgör de en viktig faktor i
den sociala och kulturella kategoriseringen. Utifrån det namn som vi ger våra
barn gör vi som föräldrar en första ansats att forma våra barn och förse dem
med en identitet som de själva inte har valt. Istället stämplar vi
förväntningar på dem. Stakar på ett medvetet eller omedvetet plan ut en framtid
för dem.
”Att välja namn till sitt barn handlar inte bara om vad det ska heta.
Det handlar också om föreställningar om vem barnet är och vad det ska bli, om
sammanhang och tillhörighet.” som Charlotte Hagström skriver.
Så länge vi inte väljer våra namn själva väljer vi inte heller vår
identitet. Man brukar nämligen skilja på självidentitet och tillskriven
identitet, alltså diskrepansen mellan hur du själv och andra identifierar dig.
Simone i Dårfinkar och Dönickar löser det genom att ta på sig den
identitet som följer med det nya namnet. Den som däremot växer upp med ett namn
som inte stämmer överens med självidentiteten ställs inför desto större
utmaningar. Då kan varje dag med fel namn innebära en kamp. I en hel rad av
intervjuer har musikern och konstnären Nino Ramsby fått berätta om sin
tillvaron med sitt nya namn och om hur det är att lämna livet med dopnamnet
bakom sig. Som om det alltid fanns ett tydligt före och efter. Och inga
glidningar däremellan. Betänkt att Nino faktiskt har varit samma person hela sitt
liv. Oavsett namn. Eller hur andra har betraktat honom. Likaså den tidigare
OS-medaljören i tiokamp Catilyn Jenner för att ta ett exempel från Hollywood.
Skillnaden ligger i att de här personerna inte längre försöker anpassa sig
efter den identitet som de redan har tillskrivits, där mångt och mycket formas
redan i namnet. I övrigt är de samma person som innan. Med den skillnaden att
de inte längre behöver leva upp till omvärldens förväntningar, vilket givetvis
kan ha effekt på välmående och den egna personlighetsutvecklingen som sällan är
okomplicerad för transpersoner.
Det som dock har förändrats mycket, och som torde göra livet lite enklare
för unga som växer upp idag, jämfört med exempelvis min och Ninos generation,
för att inte tala om Catilyn Jenner, är att det idag är så mycket lättare att
experimentera med sin identitet och sitt namn nuförtiden. Att välja själv. På
fem sekunder kan du byta ditt namn på Facebook och prova för att se ser hur det
känns att kallas för ett namn som associeras mer med än han än en hon.
Eller kanske välja något som stämmer bättre överens med en hen om det är det
pronomen som du tror att du föredrar. Eller också kan vi experimentera i ett
forum där ingen känner dig för att se hur du upplever det när någon möter dig
som tjej istället för kille och vad som passar bäst för just dig.
För den ökade skaran av transpersoner i vårt land kan friheten på nätet innebära
en stor befrielse. Att inte längre behöva vara inlåst på alla fronter i det
namn och den identitet som dina föräldrar och din omgivning har tillskrivit
dig. Istället kan du ta små steg i taget. Och detta helt utan att bli dömd
eller att du måste outa dig på ett sätt som gör att gränsen mellan könen kan
kännas avgrundsdjup likt ett helvetsgap.
Åtminstone kan detta vara en väg att gå fram till den dag då vi inte längre
likställer namn med kön, kön med identitet och identitet som något som är
gjutet i cement. Och så länge som vi inte räds att lika obrytt som Simone
i Dårfinkar och Dönickar glida emellan.
-----------------------
Hanna eller Hannah är ett kvinnonamn med hebreiskt ursprung (Channah חַנָּה)
som betyder 'nåd' eller 'behag'. Hanna används ibland också som en kortform
för Johanna
. Kan även förkortas till Hani. Det
äldsta belägget för namnet i Sverige är från år 1583.
KÄLLA: WIKIPEDIA
FAKTA/FOTNOT Den som är vill fundera mer på frågan om namn och
könsidentitet kan just nu ta del av konstnären Siri Landgrens konstprojekt som heter
Våra namn (Our Names), och består av inspelningar av transpersoner som säger
sina namn. Det finns permanent tillgängligt på nätet (www.ournames.org) och i slutet av april kommer den också att ställas
ut på Rymd Konstrum i Stockholm.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar